nedeľa 3. októbra 2010

Dejiny fotografie v zarážkach


Vynález
         dôsledok storočnej práce s úkazmi optiky, mechaniky a chémie
         na probléme objavenia zobrazovacej metódy pracovalo po roku 1800 nezávisle od seba niekoľko vynálezcov
         nevyhnutné 3 podmienky k trvalému udržaniu fotografických obrazov: optický systém pre zobrazenie motívov, chemická substancia, ktorá pod vplyvom svetla zmení svoj vzhľad a prostriedok, ktorý by túto zmenu ustálil.

Predchodcovia
         Camera obscura – do svetlotesnej skrinky dopadá denné svetlo, vzniká v nej verné zobrazenie  a objavuje sa horizontálne a vertikálne obrátené na protiľahlej stene
         Laterna magica – zdroj svetla, napríklad sviečka, vrhá svetlo, zosilnené a odrážané vypuklým zrkadlom, otvorom skrine a pred ním sa posúvajú pomaľované sklenené pásy
         heliografia - bratia Niepceoví v roku 1926 zhotovili prvý snímok, ktorý sa právom nazýval fotografiou. Asi 8 hodín osvecovali dosky a vyvolali ich levanduľovým olejom.
         daguerotypia -  Jener Daguerre bol v roku 1839 oslavovaný ako vynálezca fotografie. Technicky zložitým spôsobom sa daguerotypiou dali zhotoviť pomerne dokonalé snímky, ktoré sa nedali rozmnožovať.
         kalotypia – talbotypia - V roku 1935 v Anglicku vytvoril ďalšiu techniku zachytenia svetelných obrazov Talbot a v roku 1841 na ňu získal patent
         záujem o objav fotografie bol obrovský, najmä vďaka novinám
         napriek tomu bola spočiatku využívaná sporadicky, hlavne profesionálnymi portrétistami, vznikali prvé profesionálne ateliéry

Fotografie a umenie
         kritici spochybňovali estetickú a umeleckú hodnotu fotgrafie, napriek tomu rýchlo prenikla do oblastí umenia ako portrét, krajina a akt
         objavujú sa výhody papierovej fotografie: odolnejšie obrázky, dali sa rozmnožovať a ich výroba bola lacnejšia
         o fotografiách D.O.Hilla a R. Adamsona možno prvýkrát v dejinách fotografie hovoriť ako o umeleckých fotografiách, vytvorili najcennejšie portréty počiatku fotografie
         reportážna fotografia - M. Duchamp v rokoch 1849 až 1852 podnikol cestu do orientu, kde vytvoril 122 reportážnych snímok, pracoval na zákazku francúzskej vlády, pre ktorú zdokumentoval orientálne stavby a monumenty
         Nadar – francúzsky letec a fotograf, zaslúžil sa o rozkvet fotografického umenia v Paríži, jeho prínosom sú nové témy a ako prvý fotografoval zo vzduchu
         Carroll – zaslúžil sa o vznik detského portrétu
         Disdéri – založil fotografický priemysel, zmenšil fotografický portrét na formát 6x9 a tento nápad si nechal patentovať, taktiež znížil náklady a cenu fotografie
         Dokumentárna fotografia –fotografovanie skutočnosti, snímky nevidených krajín, miest a udalostí, do pozornosti sa dostali prebiehajúce konflikty a vojnové spory
         J. Robertson – oficiálny fotograf britskej armády, predstaviteľ vojnovej fotografie
         Goodwin – v roku 1887 vyvinul z celuloidu zvitkový film, KODAK – ľahký, jednoducho ovládaný fotoaparát, fotografia pre všetkých 
         umelecká fotografia – okolo roku 1900 sa umelci snažili dištancovať od ateliérových snímok a retuše
         snaha o prirodzenosť a osobitosť prejavu
         fotografiu ovládli témy ako príroda, láska k domovu a voľný čas, predovšetkým portrét.
         reklamná a módna fotografia – od roku 1923 pracoval Edward Steichen pre „Vanity Fair“ a „Vogue“, stanovil merítka reklamnej a módnej fotografie v obrázkových časopisoch
         sociálna dokumentácia – Jacob A. Riis používal fotografiu ako prostriedok sociálnych reforiem, v roku 1890 vydal knihu, v ktorej poukázal na biedu prisťahovalcov
         Streight Photography – vyvíjal sa od roku 1910, jeho kritériom bol výrez obrazu, úloha svetla a sila výrazu fotiek s odstupom od témy
         Nová vecnosť – začiatkom 20.storočia experimentovali fotografi so štýlovými prostriedkami obrazovej reči – strmý pohľad nahor, silný podhľad, detail, kontrast a opakovanie
         Fotogram – v 20tych a 30tych rokoch zaujal kľúčovú pozíciu medzi maliarstvom a fotografiou, vrchol dosiahli fotogramy Man Raya a Moholy-Nagya
         fotografiu používali aj dadaisti a surrealisti – experimenty v tmavej komore mechanickými a chemickými prostriedkami
         Moderný fotožurnalizmus – E. Salomon stanovil pravidlá novinárskej fotografie, fotil prominentné osobnosti a udalosti, jeho reportáže odrážajú súdobé dejiny a ponúkajú neobyčajný pohľad na dramatické udalosti 30-tych rokov
         R. Capa – pracoval pre LIFE, Time, Picture Post, fotografoval Trockého, dokumentoval španielsku občiansku vojnu
         farebná fotografia – v druhej polovici 30tych rokov boli vytvorené podmienky pre masové využitie farebnej fotografie

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára